Over ETF

Wil je meer weten over ons prachtige bedrijf? Kijk dan op onze website www.etf.nl en kies voor ETF Machinefabriek of ETF Ride Systems voor meer informatie.

Waarom kiest iemand voor ETF en hoe ziet een gemiddelde werkdag er vervolgens uit? Onderstaande collega’s delen graag hun verhaal.

Mijn naam is Marc Hennes en ik ben sinds juni 2018 werkzaam bij ETF als ‘Mechanical Engineer’.  Als opleiding heb ik HBO werktuigbouwkunde gedaan, wat mooi aansluit op deze functie. Bij de dagelijkse werkzaamheden komt veel aan bod wat ik destijds als lesmateriaal heb gehad. Zo heb je te maken met materiaalkennis, sterkteberekeningen, construeren en tekenwerk. Maar ook kom je in aanraking met het elektrische aspect van de producten en ben je nauw betrokken bij de montage. Het werkgebied is heel breed en zo heb je als mechanisch constructeur van A tot Z te maken met het uiteindelijke ontwerp van het product. Daarnaast spreken de producten van ETF me erg aan en dan met name de ‘dark rides’. Voor mij is het belangrijk dat de mensen die direct betrokken zijn bij (nieuwe) producten, veel inspraak hebben in het uiteindelijke ontwerp. Tenslotte is de organisatie alles behalve ‘bureaucratisch’ en zijn de lijnen tussen alle lagen van het bedrijf kort. Er hangt een prettige, losse en informele sfeer.

Mijn naam is Dirk van IJzendoorn, 28 jaar oud en werk sinds 2014 bij ETF als International Field Engineer bij Ride Systems. Als opleiding heb ik Elektro Besturingstechniek gedaan en vervolgens heb ik 1 jaar stage gelopen bij ETF. Na mijn opleiding heb ik een tijd ergens anders gewerkt, maar al snel kwam ik er achter dat ik terug wilde naar de techniek. Gelukkig had ETF destijds een vacature! Naast elektro doe ik ook veel mechanische werkzaamheden, wat ik ook erg leuk vind. Een van mijn leukste klussen was de installatie van een attractie in Melbourne. Dit was mijn eerste installatie, waar ik alleen heen ging. Daar heb ik veel mooie dingen gezien en meegemaakt, en ook heel erg veel geleerd. Het werk in de fabriek bevalt ook erg goed. Gelukkig heb ik fijne collega’s en kunnen we behalve werken ook genoeg lachen met zijn allen. Wat ik daarnaast fijn vind is dat er rekening word gehouden met thuis situaties en hobby’s van mensen. Onverwachts een dagje vrij, het gebruik maken van machines of kennis is normaal gesproken geen probleem. Je bent niet, zoals bij sommige grotere bedrijven, één van de honderden werknemers!

Mijn naam is Reinhart Unlandt, en werk na 16 jaar Militaire dienst als Technician sinds 1 januari 2017 bij ETF als Service Engineer. Mijn vooropleiding is MTS Vliegtuigelektronica. Als Service Engineer moet je zelfstandig kunnen werken en allround zijn: mechanisch, elektrisch en ook software behoren tot je takenpakket. Ik werk voor veel verschillende, voornamelijk buitenlandse, klanten. Ik voer servicewerkzaamheden uit aan bestaande machines en rides, maar mijn dagelijkse werkzaamheden zijn nooit hetzelfde. Iedere dag is voor mij weer een verrassing. Soms weet ik in de ochtenduren nog niet waar ik ‘s middags ben.  Dat zou zomaar in Engeland kunnen zijn. Altijd hetzelfde werk zou op den duur voor mij niet fijn zijn. Wat ik leuk vind bij ETF is dat je ‘eigen baas’ bent en je de werkzaamheden op locatie zelf en naar eigen inzicht kunt uitvoeren. ETF is een creatief bedrijf; met leuke collega’s bereiken we veel voor onze klanten. Mijn leukste klus tot nu toe was een project bij Legoland Günzburg (D), waar we de veiligheid van de voertuigen in de attractie verbeterd hebben.

Mijn naam is Ruud van Vijfeijken en ik ben sinds 1 oktober 2018 werkzaam bij ETF Ride Systems als ‘System Engineer’. Na mijn afstuderen aan de TU in Eindhoven zat ik met de vraag ‘wat wil ik gaan doen?’. Voor technici zijn er veel mogelijkheden, maar ik wil meewerken aan dingen die ik zelf leuk vind. En wat is nou leuker dan werken aan nieuwe attracties zoals Symbolica bij de Efteling? Bij ETF werk ik dagelijks in een gemoedelijke sfeer aan de elektrische schema’s en simulaties van nieuwe attracties. Ook test ik nieuwe systemen van nieuwe voertuigen, bijvoorbeeld van een nieuw motionplatform om bezoekers een intensievere beleving van een ride te laten ervaren. Elke ride heeft weer andere eisen en dus moet je onder andere nadenken over hoe je de ride veilig kunt maken. Na de ontwerpfase zie je de rides tot leven komen in de fabriek. Je ziet en voelt wat je gemaakt en ontworpen hebt en op deze manier heb ik het gevoel dat ik een beetje magie aan het maken ben waarvan ik altijd heb genoten tijdens verschillende pretparkbezoeken.